Levnější jak letadlem. Z Číny do Hongkongu za polovinu ceny i času

Foto: Pixabay.com

Cesta z Hongkongu do Pekingu trvala dříve téměř den, vysokorychlostní vlak ji ale zkrátil více než dvakrát. Přes 2 000 km teď ujedete za 9 hodin a zaplatíte polovinu ceny oproti letadlové dopravě.

Čínská lidová republika je obrovská země, a většina nejznámějších měst je od sebe vzdálených stovky kilometrů. Místní i turisté se tak obvykle soustředili na místní cestovní ruch, a dlouhé cesty podnikali jen několikrát do roka. Nové možnosti otevírá vysokorychlostní trať vedoucí mezi Pekingem a autonomním Hongkongem, po níž jezdí vlak rychlostí až 380 km/h.

Přes 2 tisíce km za 9 hodin namísto původních 23 hodin

Pekingská vláda nepřestává pracovat na výstavbě vysokorychlostních tratí, které je do roku 2030 zpřístupnit alespoň 90 % obyvatel této rozlehlé země. Kromě cestování chce podpořit i pracovní možnosti a častější styky s rodinou. Zatímco „běžným vlakem“ pojedete z Hongkongu do Pekingu téměř 23 hodin, po vysokorychlostní trati to zvládnete během 9 hodin. Mezi startem a cílem je dalších 44 měst, pokud by tedy jel vlak přímo, zvládl by cestu ještě rychleji.

Nejrychlejší spojku potom představují čínské maglevy mezi Hongkongem a Šen-čenem (Shenzhen), největším výrobním centrem světa, kde jezdí tzv. Vibrant Express. Ten zkracuje cestu na pouhých 14 minut, během nichž zdolá přes 40 km skrze Nová teritoria, a na 47 minut až do Kantonu/Kuang-tung (Guangzhou). Dříve sice zdržovala cestu ještě pasová kontrola prováděná na hranicích s Čínskou lidovou republikou, tu ale nově dělají už v Hongkongu.

Vlak je tvořen osmi vagóny, z čehož je v sedmi tzv. Standard Class, a v posledním je první třída (vybrané spoje nabízí i luxusní Business Class). Ta nabízí spoustu prostoru, pohodlné sedačky i sklopné jídelní stolky, ale nechybí ani obrazovky, lampičky nebo zásuvky na elektronická zařízení. V druhé třídě jsou jídelní stolky pouze u některých sedadel, a obrazovky jsou tu společné pro desítky cestujících. Ve vlaku jsou prostorné a moderní záchody, které mají i přebalovací pult.

Doporučujeme: Peking, hlavní město Číny spojující staletí císařství a moderního světa

Kde koupit lístky na vlak a kolik stojí

Plánovač na mapách vám sice cestu neukáže, lístky si ale můžete zakoupit na webu Hong Kong MTR nebo v odjezdové stanici. Jízdenky pořízené on-line si musíte vyzvednout ve stanici, potřebovat budete odkaz na rezervaci, identifikační číslo a kreditní kartu použitou při nákupu. Za jízdu v druhé třídě z Hongkongu do Peingu zaplatíte 3 600 Kč (156 USD), zatímco do Šen-čenu (Shenzhen) pouze 10 dolarů (asi 230 Kč). Zavazadlo může mít přitom maximálně 130 cm a nesmí překročit váhu 20 kg (takže i velký kufr povolen).

Strávit 9 hodin na cestě vlakem je sice zdlouhavé, na druhou stranu ušetříte oproti letadlu zhruba polovinu ceny. S časem si potom pohoršíte o 5-5,5 hodiny; při využití letadla je ale třeba počítat s letištními kontrolami, které vás samy o sobě dost zdrží.

Vysokorychlostní trať mezi Hongkongem a Pekingem vede skrze pevninskou Čínu. Přesně 2 230 km dlouhý úsek VRT trati je nejdelší na světě, a vede podél staré železniční trati, která spojuje Peking s Kantonem. Vysokorychlostní trať je obrovským přínosem pro cestující, ačkoliv někteří hongkongští zastupitelé vyjádřili obavy, že by mohly pasové kontroly prováděné pekingskou vládou posílit její vliv v autonomním Hongkongu.


Co si ještě přečíst? Pravidelně pro vás připravujeme magazín o Asii