Luxusní značka Dior se musí z překvapivého důvodu omluvit Číně

Světoznámá francouzská značka luxusního oblečení, kosmetiky a parfémů Dior se stala nejnovější společností, která se musela čínské vládě a lidu omluvit za urážku národní suverenity. V rámci své prezentace použila mapu Číny, na níž nebyl do zdejšího území zahrnut samosprávný ostrov Tchaj-wan, o jehož opětovné připojení Čína usiluje. Zástupci Dioru svou chybu uznali a uvedli, že „ctí pocity čínského lidu.“

Dior pošpinil Čínu, když nepřímo přiznal Tchaj-wanu suverenitu

Mezinárodní skandál vznikl poté, co jistý student v aplikaci čínské sociální sítě Weibo zveřejnil video, které mělo být použito při prezentaci na univerzitě Zhejiang Gongshang ve východní Číně. Ve videu mluvčí Dioru ukazuje mapu Číny bez vyznačeného ostrova Tchaj-wan. Tato prezentace se velmi rychle stala terčem online kritiky a přiměla značku, aby rychle popřela, že by se jednalo o politický názor celé firmy.

„Dior vždy respektuje a zachovává princip jednotné Číny, striktně dodržuje suverenitu a územní celistvost Číny a ctí pocity čínského lidu,“ uvedla ve svém prohlášení francouzská značka. „Společnost celou věc začala vyšetřovat a problémem se bude vážně zabývat.“

Čínu uráží pošpinění územní celistvosti

Pár dní po zveřejnění problematické mapy se hashtag „Dior omluvu“ objevil u více než 250 milionů Číňanů, kteří se dožadovali politické korektnosti této firmy. Čína obecně velmi silně reaguje na kohokoliv, kdo by zjevně urazil její územní celistvost. Řada firem i mezinárodních leteckých společností už kvůli tomu musela upravit své webové stránky tak, aby odkazovaly na demokratický ostrov Tchaj-wan jako na „Tchaj-wan, Čína“ nebo „čínský Tchaj-pej“. Webové stránky hotelového řetězce Marriott v Číně byly úřady v roce 2018 na týden znepřístupněny poté, co dotazník pro zákazníky uvedl Tchaj-wan, Tibet a Hongkong jako samostatné země. I tento hotelový řetězec se musel omluvit a celé znění změnit.