Indové jsou zaujatí proti tmavé pleti. Buďte světlé, spravedlivé a milované, vzkazují ženám

Tmavá pleť je symbolem podřadnosti. To je vzkaz, který přinášejí milionům asijských žen kosmetické firmy, jako je L‘Oreal nebo Johnson & Johnson, které jsou jedněmi z hlavních producentů krémů na bělení pokožky. Indická studentka Chandana Hiran, která už jako dítě od těchto společností vídala výzvy k vybělení své pokožky, nyní vede kampaň proti bělicím preparátům, které zdůrazňují posedlost „spravedlivou“ pletí.

Kosmetické firmy prodávají ženám nejistotu

Fair & Lovely byl název populárního krému na bělení pleti od kosmetického gigantu Unilever. Slovo „fair“ se ve spojitosti s bělením pleti využívá už tradičně. Problematičnost tohoto anglického výrazu spočívá v tom, že neznamená jenom „světlý“, ale také „hezký“, „spravedlivý“ či „slušný“. I tato drobnost se podílí na nepřípustné manipulaci asijských žen, kterým je společností vnucováno, že pouze budou-li mít světlou pleť, budou spravedlivé, úspěšné a hodné lásky svých bližních. Pakliže má dívka tmavou pleť, implicitně to znamená, že naopak úspěšná nebude a nikdo ji nebude mít rád.

Iniciativa dvaadvacetileté studentky Chandany Hiran dosáhla svých prvních úspěchů tím, že slovo „fair“ z názvu krému výrobce odstranil a tentýž záměr oznámily i společnosti  L‘Oreal a Johnson & Johnson.

„Dařilo se jim tím prodávat ženám nejistotu,“ uvedla Hiran, která proti Fair & Lovely uspořádala internetovou petici, pro agenturu AFP.

„Vzkaz, který vysílaly tyto názvy ženám, je, že pokud máte tmavou pleť, nemůžete v životě ničeho dosáhnout. Takže jakožto dívka s tmavou pletí jsem se vždycky cítila, že bych možná…měla být fair. Pokud nejsem, pak si možná úspěch ani lásku nezasloužím,“ vysvětlila dívka, která pod nátlakem na „správnou“ barvu kůže žila už od útlého dětství.

Oslavujeme rozmanitější zobrazení krásy

Nadnárodní společnosti už velmi dlouho profitují z prodeje bělicích krémů na obličej a dokonce i vaginálních bělicích krémů. Úspěchů pak dosahují prostřednictvím sdělení, že krása, úspěch a láska jsou určeny pouze pro lidi se světlou pletí. Jen výše zmíněná firma Unilever měla podle agentury Bloomberg vydělat na prodeji Fair & Lovely kolem 500 milionů amerických dolarů.

Nyní, když vzrostlo pobouření vyvolané protirasistickými protesty s názvem Black Lives Matter, které podporují i nejpopulárnější asijské i západní celebrity, společnost jako Unilever se nechávají slyšet, že chtějí „vést oslavu rozmanitějšího zobrazení krásy“.

Aktivisté ale varují, že jejich boj sotva začal a bez většího úsilí o potlačení hluboce zakořeněné zaujatosti proti tmavším odstínům kůže zůstane tento rebranding jenom povrchní záležitostí bez větších praktických dopadů. Tíhnutí k bílé pleti je zakořeněno nejméně od dob britské kolonizace, kdy kolonizátoři se světlou pletí dávali místním lidem najevo, že bílí jsou lepší než oni.