Páchnoucí ovoce až do domu. V Malajsii se osvědčil online prodej durianů v důsledku koronavirových omezení

„Král ovoce“, tak je přezdívaný durian, ovoce s krémovou, zlatavou dužinou a hořkosladkou chutí. Je pěstován napříč celou tropickou jihovýchodní Asií a našel si v celém světě nespočet fanoušků. A to i přesto, že se řadí mezi nejsmradlavější ovoce světa.

Konec pouličnímu prodeji

V době koronaviru to vypadalo, že pouliční obchodníci v Malajsii budou muset své živobytí zcela zavřít a hledat si nové zaměstnání. Tradiční stánky, kde si Malajci po celá desetiletí užívali koupi páchnoucího ovoce, byly totiž společně s ostatními podniky uzavřeny. Prodejci přišli ale nakonec s nápadem, který se překvapivě rychle ujal a nyní se těší veliké oblibě – prodej online.  Ovšem někteří kupující zřejmě netuší, jakým zápachem se durian vyznačuje. Nebo možná vědí, ale nečekali, že odér je tak silný. Zápach srovnávají s:

  • Hnijícím jídlem
  • Zvratkami

Z takového důvodu je jeho pojídání v mnoha hotelech a ve veřejné dopravě zakázáno.

Dovoz domů zůstal povolen

Dovoz jídla až domů byl ale naštěstí stále povolen, takže společnost, která se věnovala rozvozu jídla, se skrze sociální sítě obrátila na pouliční prodejce, aby prodávali své zmrazené duriany online. Generální ředitel společnosti byl nejdříve k nápadu skeptický, protože Malajci přece je preferují čerstvé ovoce. Ale překvapivě myšlenka prodeje online zaznamenala ohromný úspěch. Každý den proběhly stovky objednávek.

Výhody doručení až ke dvěřím

Duriany se skladovaly v uzavíratelných 300gramových baleních a objednávky probíhaly především přes Facebook. Zákazníci stále více poznávali výhody doručení zmrazeného ovoce až ke svým dveřím. Nemuseli se o nic starat. Ani samotní kurýři se nemuseli bát, že jim jejich auto bude po durianu ještě několik dní zapáchat, vše bylo zmrazené.

Online prodej se osvědčil

Od začátku května, kdy se uvolnila některá omezení, se online prodej ovoce v Malajsii zpomalil. Venkovní stánky opět otevřely a Malajci si mohli opět užívat nákup čerstvého ovoce přímo na ulici. Ovšem zkouška prodeje online se osvědčila a lidé si tak uvědomili, že není těžké prodávat ovoce i tímto způsobem. Sice se jedná pouze o malý zlomek v podnikání pro malajské obchodníky, ale jakmile dodavatelský řetězec a logistika budou fungovat, nic dalšímu online prodeji nebrání. Navíc takový způsob prodeje kupující vystavuje většímu počtu různých odrůd a různých dodavatelů. Tudíž to není lepší situace pouze pro zákazníky, ale i pro zemědělce. Online prodej durianů se rozhodně osvědčil a tady v Malajsii zůstane jako jedna z možností.