Rekreační cestování, zejména to letecké, je v současné době spojené s mnohými omezeními a restrikcemi. Lidé proto hledají další způsoby, jak na chvíli opustit rutinu běžného života a podívat se zároveň třeba do přírody. V Asii se pro jeden takový způsob trávení volného času vžil japonský výraz „shachuhaku“ – přespávání v autě.
Auto jako miniaturní byt
Shachuhaku není tak úplně novinkou. Tento termín se objevoval už dřív, ať už ve spojení s rekreační aktivitou a výlety, nebo s finančními či osobními problémy, kdy jsou lidé nuceni využívat automobil jako svůj dočasný domov. S příchodem pandemie koronaviru se ale bydlení v autě začalo rozmáhat daleko víc. Největšího rozmachu se dočkalo v Hong Kongu, kde takto lidé objevují dosud nepoznané kouty své země.
Základním principem je to, že si účastníci přizpůsobili své automobily tak, aby v nich mohli provádět co nejvíce klasických činností. Mají v nich prostor ke spaní či dokonce přenosnou toaletu. Nejedná se však o karavany, jelikož ke tomuto účelu nejčastěji používají klasické dodávky. Často se na takové cesty vydávají i s dětmi, aby je motivovali k poznávání přírody a trávení volného času venku.
Ze stanu do auta
Spousta lidí se k shachuhaku dostalo přes kempování. Jenže v době koronavirových omezení není ve většině států stanování v kempech povoleno, a to z důvodu udržování sociální distance. Naproti tomu bydlení v autě omezeno není, účastníci se ani neshlukují na jednom místě. Vařit a jíst mohou venku, a to převážně z bezpečnostního důvodu, ostatní činnosti se snaží, pokud možno, přenést do prostorů svého auta.
Někteří nadšenci se teď shachuhaku věnují třeba i pět dní v týdnu. Setkávají se s ostatními, komunikují přes sociální sítě a sdílí své zkušenosti online. Svá auta si pak šperkují k dokonalosti. Někdy je tento koníček časově i finančně náročný, zvláště pokud si cestovatelé do svých dočasných příbytků instalují televizory s dálkovým ovládáním nebo lednice. Interiér vozidla se zkrátka snaží co nejvíce přiblížit jejich skutečnému domovu.
Upravené vozidlo může porušovat zákon
Shachuhaku přispělo i k rozvoji automobilismu. Paul Leung Pong, obchodník s automobily, říká, že dotazy ohledně tohoto koníčku zodpovídá nejméně třem lidem měsíčně. Zároveň dodává, že mezi nadšenci jsou nejvíce populární následující automobily:
- Toyota Wish
- Honda Stepwagon
- Mazda CX5 a CX8
- Některé modely značky Suzuki
Úpravy na vozidle by ale mohly být i problémem. Hong Kong má totiž velmi přísná pravidla, co se instalace doplňků do automobilů týče. Nejen, že by tak neznalí nadšenci mohli porušovat zákon, při nedodržení bezpečnostních pravidel jde dokonce o život. Pokud obyvatelé ve vozidlech vaří, ať už s ohněm či bez, nebo v autě vozí další velké zdroje energie, nese to s sebou velká bezpečnostní rizika. A pojišťovny by v případě nehody navíc nevyplatily vůbec žádné kompenzace.