Novinky a články z nejkrásnějších míst Asie

Čínský vysokorychlostní vlak vozí cestující až 430km/h!

Čínský vysokorychlostní vlak

Čínský vysokorychlostní vlak je nejrychlejším vlakem Číny i celého světa. Dosahuje běžné provozní rychlosti přes 300 kilometrů v hodině …ovšem jeho maximální možná rychlost překračuje hranici 430km/h. Původní projekt vychází z konkurenčního japonského Shinkanzenu, který dnes zůstává v jeho stínu. Od počátku projektu uplynulo teprve několik let, a Čína má nejhustší síť vysokorychlostních tratí na světě.

Čínský vysokorychlostní vlak CRH6

V důsledku co nejrychlejší přepravy lidí vznikl na konci 20. století projekt vysokorychlostních vlaků, které ušetří cestujícím alespoň polovinu současného času. Jen několik let poté vznikl první prototyp, a už v roce 2002 byl otevřen první vysokorychlostní úsek mezi východočínskou megalopolí Shanghají a přilehlým letištěm. O rok později byla otevřena první vysokorychlostní trať mezi 405km vzdálenými městy Qinhuangdao a Shenyang …vlajky jezdily rychlostí 200 kilometrů v hodině.

Čínský vysokorychlostní vlak CRH6

V průběhu deseti let prošly čínské vysokorychlostní vlaky velkým vývojem, který je jen několik let po jjich vzniku posunul na přední světové příčky. V průběhu vývoje došlo ke komplikacím s železničními tratěmi, které nedokázaly dlouhodobě ustát obrovskou zátěž vytvářenou projíždějícím vlakem třistakilometrovou rychlostí …vláda proto nechala kompletně přebudovat tisíce kilometrů současné železnice.

Nádraží pro vysokorychlostní vlaky v centru velkoměsta

Nádraží pro vysokorychlostní vlaky v centru velkoměsta

Nejdelší vysokorychlostní trať světa leží v Číně mezi hlavním městem země a jihočínským Kantonem. Trať dosahuje délky 2 298km a čínské vlaky ji zdolají rychlostí 300 – 350 kilometrů za hodinu během osmi hodin, což je oproti původním dvaceti značná úspora. Čínská vláda má v plánu zprovoznit na této trati až 150 vlakových souprav rozložených do celého dne v obou směrech. Plné jízdné vyjde jedním směrem na necelých 900 čínských yuanů, což je v přepočtu téměř 3 000 korun.

Vysokorychlostní trať mezi Peking a Kantonem

Nejznámější čínské vlakové soupravy typu CRH byly vyvíjeny i konstruovány ve spolupráci s řadou zahraničních firem …postupem času ale ztratili zahraniční partneři celkovou účast na jejich výrobě, a zatímco první čtyři typy byli za jejich účasti, dnes je Čína plně schopna samostatné výroby. První vlakovou soupravou z čínské produkce je CRH380A, kterou velice brzy následovalo CRH6. V posledních letech se výroba upíná k vlakům typu maglev, což jsou „magneticky levitující“ soupravy …v krátké době se stala Čína průkopníkem v jejich vývoji, a dosáhla nejvyšší rychlosti na světě.

Čínský vysokorychlostní vlak Maglev

Za největší klady patří nulová nehodovost vlaků a jejich naprostá bezpečnost. Nejenom, že je trať speciálně konstruována, aby vlak nemohl vykolejit, ale zároveň je většina vysokorychlostní trati vedena v tunelech nebo mostech, aby nedošlo ke srážce s automobilem, člověkem apod. K záporům patří bezesporu vysoké náklady na výstavbu, což platí u tratí pro maglevy dvojnásob …vzhledem k síle čínské ekonomiky to ovšem pro zemi nepředstavuje příliš velký problém. Čínská vláda chce do roku 2020 pokrýt vysokorychlostními tratěmi celou zemi do takové míry, aby k nim mělo přístup alespoň 90% obyvatelstva.

11 Comments

  1. ttttt on 26.10.2018 at 14:25

    V Čechách máme demokracii a vlaky jezdí po nových koridorech 120 km/h. Hlavně demokracie a Dalajláma k tomu…

    • Chingischan on 26.10.2018 at 14:30

      Ale už pár let nám slibují vysokorychlostní trať napříč republikou, prý měla být hotová v roce 2020 …bohužel jsem si nevšiml, že už by se stavbou začali.
      Chingischan

  2. Jiří Kocour on 26.10.2018 at 16:03

    banda politiků nám vyhrožuje jak čína je na tom špatně ale česká republika nedožene čínu ani za sto let. čínané mají přetlak kapitálu na nákup technologijí. ale když je mohou mít zadrmo tak si je velmi rádi okopírují. u nás se budeme hádat kdo kde zakolik a kolik to hodí které politické straně.

    • Chingischan on 26.10.2018 at 16:13

      Český politik nemůže vědět, jak na tom Čína je …mají všechno tak utajené, že zná situaci detailně snad jenom čínský prezident.
      Chingischan

  3. Miroslav Heyduk on 26.10.2018 at 18:29

    před 25 lety se čecháčkové smály mrakům jízdních kol v čínských městech…dnes tam po 40ti proudových výpadovkách ze Šanghaje jezdí mraky aut
    dnes se čeští ubožáčkové smějí USA bombami zdevastované KLDR a ekonomicky zdecimované embargy a sankcemi…dnes KLDR vstává z popela a za 25let bude KLDR na špici ekonomiky jako jižní Korea a ČLR….a čecháčkové budou za 25 let stále levnou pracovní silou germánů závistivými hovnivály a budou žrát závadnou zeleninu z Polských Holandských a Belgických skleníků a odpadkové potraviny ze západní části EU

    • Chingischan on 27.10.2018 at 0:21

      Pravda, že někteří by za pár korun prodali klidně vlastní duši. V tomhle se nelze Číňanům vyrovnat, pracují ve dne v noci, neodmlouvají a prostě dělají, proto tak rychle rostou.
      Zài jiàn, Chingischan

      • Chingischan on 28.10.2018 at 14:54

        Ta vysokorychlostní trať by byla rozhodně lepší než vodní kanály, hlavně by to dalo lidem spoustu nových možností.
        Zài jiàn, Chingischan

  4. muhehe on 26.10.2018 at 20:08

    krasny nazev webu. asie není tajemná, ale asie je pro nas nedostupná. čína je asi tak sto let před ostatními zeměmi a od naší česke supervelmoci je čína vzdálená několik milionu světelných let. informace o číně, rusku, indii a dalších vyspělých zemích nemáme záměrně díky vysoké míře cenzury informací.

    • Chingischan on 27.10.2018 at 0:17

      Jsme moc rádi, že se vám web líbí 🙂 V dohledlé době plánujeme spustit i rubriku o Indii, a později také o Rusku, přeci jenom je velkou součástí Asie …a taky nás Čechů.
      Zài jiàn, Chingischan

  5. Jerry on 27.10.2018 at 13:51

    Vazeni,pracoval jsem nekolik let na vystavbe VTR v Cine U nas s budovanim VTR se mluvi jiz od takzvane revoluce v roce 1989 a jedinym vysledem je,ze se nominoval tym na vystavbu VTR a ten tym zatim nema a nikdy nebude mit zadne vysledky,protoze jsou tam lide jen a jen kvuli financnimu ohodnoceni,tak proc si delat nejake problemy s VTR.Nemaji zadne starosti zkratka si ziji v pohodicce.Dodnes nejsou zadne vysledky s cinosti tohoto tymu a ani nebudou,protoze jsou tam lide,kteri problematice VTR vubec nerozumi a ani rozumet nechteji.Roky utikaji svet nam utekl a oni si hraji na svem pisecku vysledky zadne.Kdyz maji moznost vzit mezi sebe odbornika,ktery ma za sebou vysledky ve vystavbe VTR v zahranici,tak ho jednoduse odmitnout,protoze by narusil jejich “nepostradatelnost” a tim by museli zacit konecne mit nejake vysledky.Takze zaver je takovy,ze u nas VTR nikdy nebude,protoze neni zadna vule ji stavet.Uvedu maly priklad.Zacaly se slavnostne budovat koridory a vysledek je takovy,ze za miliardy se pouze neco zdvojkolejnilo a mistami se jezdi 160 km za hodinu a ted jsem se docetl,ze chceme jezdit 200 km za hodinu,ale musi se opet ty slavne koridory prestavet,protoze norma na rychlost 200 je opet jina.Vysledek je takovy,ze se pouze jedna o kseft firem,kteri tyto takzvane koridory stavi.

    • Chingischan on 28.10.2018 at 14:53

      Někdy je smutný, jak to u nás vypadá. Na všechno jsou potřeba studie, předpisy, zkoušky. Mezitím se změní zástupci firem, a jede se odznova …v Číně se to naplánuje a za pár měsícu staví, během roku až dvou mají hotovo. Prostě jsou úplně jinde…
      Zài jiàn, Chingischan

Přidat komentář