Novinky a články z nejkrásnějších míst Asie

Jídelníček Japonce, co jedí, a co vůbec neznají?

Jídelníček Japonce

Když se řekne „japonské jídlo“, většina lidí si nepředstaví nic jiného než suši, tedy kousek ryby nebo zeleniny, rýže a mořské řasy. Japonský jídelníček je ve skutečnosti velmi pestrý, a i když tvoří základ většiny jídel rýže, mají v Japonsku své specifické pokrmy na snídani, svačinu, oběd i večeři.  Právem je japonské jídlo považování za jedno z nezdravějších na světě, které přispívá k dlouhověkosti obyvatel. Jak vypadá typická celodenní strava Japonce?

Japonsko - jídlo - sushi

Výběr ingrediencí ovlivňuje ostrovní charakter

Základem tradičního jídelníčku Japonců je odjakživa rýže, mořské plody a řasy (nori, wakame), ale také sójové boby nebo zelenina. Jídelníček z velké části utváří místní přírodní zdroje, a vzhledem k izolaci před okolním světem nebylo možné do Japonska dovážet větší množství zboží. Hojná konzumace mořských plodů a ryb je ovlivněna ostrovním charakterem země a silnou rybářskou tradicí.

Japonsko - jídlo - výběr ingrediencí

Mezi oblíbený pokrm z moře patří sashimi – syrová ryba nebo mořské plody, v překladu propichované maso – jedna z japonských lahůdek, která se servíruje se sójovou nebo wasabi omáčkou. Vůbec nejznámější je ale sushi, které tvoří rýže s kouskem zeleniny, ryby nebo jiného mořského plodu, a mořská řasa. Tahle rolka bývala po mnoho let jídlem nejchudších obyvatel, později se ale rozšířila až do nejvyšší sféry.

Mohlo by vás zajímat: Osm typicky čínských jídel, která byste měli zkusit

Co jí Japonci doma? Základem je rýže

Pro země jihovýchodní Asie je obecně typickým jídlem rýže, pro jejíž pěstování tu jsou dobré podmínky. Není překvapením, že tvoří základ téměř každého jídla, ale roli v tom nehraje pouze její dostupnost. Uvařenou si ji spolu s miso polévkou a třemi dalšími ingrediencemi (masem, rybou, zeleninou a kvašenou potravinou) nachystají do mísy, a v klidu si pokrm vychutnají. Právě díky pravidelně konzumovaným kvašeným pokrmům vděčí Japonci za svoje zdravá střeva.

Snídaně: Vejce Gohan, kaše, nebo ochucená rýže

Snídaně je pro většinu lidí základ, a u Japonců tomu není jinak. První jídlo dne tak musí být výživné, aby dodalo energii na celé dopoledne. V Japonsku neznají pečivo jako my, rohlík s máslem si tak nenamažou. Základem je opět rýže, důležitý zdroj sacharidů v japonském stravování. Nejjednodušší tradiční japonskou snídani tvoří uvařená horká rýže se syrovým vejcem, tzv. gohan. Oblíbený je také pokrm okayu, lehká rýžová kaše, nejčastější doplněná o zavařovanou sušenou švestku.

Japonsko - snídaně - vejce Gohan

Oběd: Ramen, sushi nebo udon nudle

V zemi vycházejícího slunce je velmi rozšířené suši, jehož nejznámější druhy jsou nigiri, maki a temaki. Obvykle je připravováno po vzoru tradičních receptů, experimentům se Japonci vyhýbají. Kdo zrovna nemá na sushi chuť, volí teplou kuchyni, jejímž základem jsou často nudle. Asi nejznámější jsou jídla jsou udon nudle v masovém vývaru se zeleninou a kousky masa; nebo ramen, hustá nudlová polévka se zeleninou a hovězím masem.

Japonsko - oběd - ramen

Večeře: Malá sousta, ale hodně chodů

Japonská večeře se obvykle skládá z několika menších chodů, ačkoliv je tahle zvyklost prezentována za hranicemi jako předkrmy, hlavní jídlo a dezert. Základ večeře tvoří tradičně miska rýže, kterou Japonci konzumují s kousky masa a zeleniny, nakládanými okurkami, grilovanou makrelou nebo jinými mořskými plody, a téměř nikdy nechybí polévka miso, důležitý zdroj živin.

Japonsko - večeře

Zelený čaj je vhodný ke každému jídlu

V Japonsku se pije nejčastěji zelený čaj, který je servírován k téměř každému pokrmu. A nejspíš to byla jeho osvěžující chuť a blahodárné účinky na organismus, díky nimž se stal tak oblíbeným. V Japonsku je připravován mnoha způsoby, a je součástí tradičního japonského čajového obřadu. Během zimního období se často pije také mugicha, čaj z praženého ječmene, který údajně působí preventivně proti některým civilizačním onemocněním.

Japonsko - jídlo - zelený čaj

Sója, důležitá součást polévky miso

Nejen tofu, ale i sýr natto nebo miso pasta (oblíbené ingredience japonské kuchyně) jsou vyráběny ze sójových bobů. Velice zdravou miso polévku si někdy Japonci vychutnávají už ráno, aby tak nastartovali svůj organismus na celý den. Základem polévky je zdravá fermentovaná pasta ze sójových bobů, tzv. miso, doplněná o mořskou řasu a na tenko nakrájené plátky tofu.

Mohlo by vás zajímat: Japonský čajový obřad čanojú, tradice stará přes 1 100 let

Vzorový jídelníček nabízí na ostrově Okinawa

Na větších ostrovech jsou vidět silné vlivy euroamerické společnosti, která obohacuje (i utlačuje) tradiční japonský styl. Oblíbené jsou fastfoody se smaženými jídly, sladké limonády, bílé pečivo, nebo průmyslově zpracované potraviny, které vyžadují jenom krátkou přípravu. Vnějším vlivům ale vzdoruje známý ostrov Okinawa, kde dodržují původní tradice.

Japonsko - Okinawa - jídlo

Místní obyvatelé se těší pověstné dlouhověkosti, která je spojována právě s jejich jídelníčkem. Někteří ho dávají za vzor zdravého stravování, jehož základem je sója a zelenina (především listové); v jídelníčku je naopak minimální množství soli, cukrů a masa. Jinak rozšířenou rýži nebo mořské plody si ale Okinawané dopřávají jenom příležitostně.