Lety do nikam jsou v kurzu. Bezplatný let pro influencery však vzbudil v Hongkongu mnoho kontroverzí

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Lidem chybí létání. S tímto mottem hongkongská nízkonákladová společnost HK Express nabídla let zdarma „do nikam“ úspěšným blogerům a influencerům, kteří se zaměřují na životní styl a cestování. Sesterská společnost hongkongského vlajkového dopravce Cathay Pacific tím však vzedmula vlnu kontroverzí, nejen ve společnosti samotné kvůli ekologické zátěži, ale také uvnitř firemní matky Cathay Pacific, která se právě chystá propouštět.

Kritika v době ekonomických škrtů

Jak mohou provozovat lety nikam v době, kdy hrozí tisícům zaměstnancům mateřské společnosti propouštění? Kromě ekonomických dopadů mnoho odborníků zmiňuje vysokou ekologickou zátěž těchto letů bez cíle, kdy se vylétne z daného letiště a po několika hodinách se opět na dané místo vrátí. Naopak vedení HK Express svou vizi hájí, let zdarma nabídli influencerům než bude dána tato příležitost také běžným cestujícím.

Letenky vyprodané během 90 minut

Globální letecké společnosti, obdobně jako HK Express, hledají cesty, jak nepřijít o veškeré příjmy, protože počty letů do zahraničí se dramaticky snížily. I z toho důvodu je HK Express jen další ze společností, která tento typ letu nabídla. Na začátek listopadu HK Express naplánovala tři 90minutové komerční lety „do nikam“. Všech 360 nabízených letenek se prodalo během minulého pátku během neskutečných 90 minut.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Lety zdarma pro influencery? Zbytečné!

Zatímco HK Express svůj postup hájí, u mateřské společnosti se zaměstnanci proti těmto letům zdarma pro influencery brání. „Je to špatné načasování, tím spíše, když jejich mateřská letecká společnost čelí potížím a propouští,“ poznamenal zdroj z vedení. Zatímco běžná veřejnost zaplatí za let 388 HK (68 USD), influenceři budou mít letenku zdarma. „Je to vlastně test, jak prokázat, že lety jsou zcela bezpečné a dodržují se na nich pravidla společenského distancování,“ uvedla společnost HK Express do médií.

Marginální využití volných kapacit

Podle Johna Stricklanda ze společnosti JLS Consulting nepůjde o trend, protože se jedná o opravdu „velmi marginální využitích současných leteckých kapacit“, protože jsou uzemněny stroje stovek společností po celém světě. „A stále je otázkou, jaká bude cena a zda se podaří prodat všechny letenky na tyto lety do nikam i v budoucnu,“ uzavírá Strickland. Společnost HK Express odmítla prozatím komentovat náklady na provoz těchto čtyř letů a příjmy z nich plynoucí v rámci obchodního tajemství.

Uhlíkové emise vyrovnáme

Letecká společnost HK Express se snaží uklidnit také široké řady ekologů, kteří poukazují na zbytečnou ekologickou zátěž spojenou s těmito zbytečnými lety. Společnost proto přislíbila vyrovnání emisí uhlíku dle platných pravidel. Podle odborníků obdobný 90minutový let z Hongkongu do Kao-siungu vypustí 0,06 tuny oxidu uhličitého při běžném obsazení letadla, u těchto letů však zůstanou prostřední sedadla prázdná. I z tohoto ohledu někteří komentátoři doporučují spíše postup společnosti Singapore Airlines (SIA), která se rozhodla pořádat v uzemněných letadlech Airbus A380 obědy v business i ekonomické třídě. Zájem byl tak velký, že předčil očekávání a vedení společnosti přidalo další termíny.