Asie přechází na rostlinné náhražky masa, chce tím chránit planetu

Populace střední třídy v asijských městech neustále narůstá a s tím i požadavek na nákup masa a mořských plodů. To ale může mít závažný dopad na životní prostředí, množství skleníkových plynů i na stále klesající populace mořských živočichů. Na ekologické požadavky začínají odpovídat některé firmy, které se zabývají produkcí alternativ masa a masných výrobků vyrobených z rostlinných produktů, které by jednak měly plně uspokojit náročné strávníky a jednak omezit dopady zlepšující se ekonomické situace zdejších obyvatel na životní prostředí.

Produkce masa vytváří nebezpečnou kombinaci měnící klima

Poptávka po rostlinných alternativách masa v Asii stále stoupá v průměru o 30 procent a obzvláště silná je pak v rozvinutých ekonomikách, jako je Jižní Korea, Hongkong nebo Singapur.

„Vidíme, že mezi spotřebiteli po celém světě roste povědomí o ekologii – a nejinak je tomu také v Asii,“ uvedl pro agenturu AFP Andre Menezes ze společnosti Country Foods, která distribuuje alternativní (ne)masové produkty americké firmy Impossible Foods se sídlem v Singapuru.

Stále se zvyšující spotřeba masa představuje hrozbu pro životní prostředí. Dobytek totiž produkuje vysoké množství metanu, který funguje jako silný skleníkový plyn, zatímco lesní porosty, které by jejich efekt tlumily, jsou kvůli chovu těchto zvířat masově káceny. Tím produkce masa dvěma zásadními způsoby negativně ovlivňuje klimatické změny.

Zvýšená spotřeba ryb a mořských plodů zase nadlimitně vyčerpává už tak tenčící se populace mořských živočichů a příliš tomu nepomáhají ani rybí farmy, které by tento problém měly řešit.

Asijský trh se stává kolbištěm producentů náhražek masa

Americké firmy nabízející alternativy k masu už díky tomu spatřili velkou obchodní příležitost na území asijských zemí. Impossible Foods se snaží uchytit se na čínském trhu a soupeřit se zdejším výrobcem Beyond Meat, který vyrábí rostlinné hamburgery a plánuje zde otevřít výrobní závod v témže regionu.

Obě firmy navíc čelí konkurenci místních začínajících podniků, které uvažují daleko nad rámec pouhého vyrábění umělých hamburgerů a jejich filosofie i pojetí potravin mohou být mnohem více v souladu s tím, co spotřebitelé z oblastí se silnou kulinářskou tradicí od jídla očekávají.

Plánují alternativy místních tradičních pokrmů od čínských těstovinových knedlíčků plněných falešným vepřovým masem z plodů chlebovníku (jackfruit) až po napodobeniny krabího masa a rybích koulí, které jsou populárním pouličním jídlem napříč celou Asií.

Místo masa ovoce v tradičním balení

Začínající firma Karana plánuje zahájit produkci alternativních asijských specialit z ovoce jackfruit namísto masa v průběhu letošního roku a vyvíjí také bulky plněné napodobeným grilovaným vepřovým. Koncept restaurace má napodobit řetězec „dim sum“ restaurací, které nabízejí řadu tradičních fast foodových specialit. Spoluzakladatel společnosti Blair Crichton doufá, že se jim podaří vytvořit proslulé výrobky, které předčí i výrobky z opravdového masa.

„Není nutné přímo propagovat, že je to jackfruit. Je to o balení takovým způsobem, který je spotřebitelům dobře známý,“ uvedl pro agenturu AFP.