Novinky a články z nejkrásnějších míst Asie

Čína uvede první autonomní rychlovlak, jezdit bude rychlostí 350 km/h

Čína - vysokorychlostní vlak - autonomní

Čína uvede během několika měsíců do ostrého provozu první autonomní vlak, který bude vozit cestující rychlostí 350 km v hodině. Závratná rychlost je výsledkem několikaletého projektu budování vysokorychlostních tratí; vůbec první vlak tohoto druhu bude jezdit mezi Pekingem a Zhangjiakuou v provincii Che-pej (Hebei) ležící jižně od hlavního města. Cestujícím zkrátí cestu na méně jak třetinu a bude mít zásadní úlohu při dopravě během olympijských her.

Čína - vysokorychlostní vlak - autonomní

Od konce minulého roku už probíhá testování vlaku, který se v polovině roku 2019 dostane do ostrého provozu. Na trati bude postupně jezdit několik takových vlaků v obou směrech, a v následujících letech jich bude na trati dlouhé necelých 180 km přibývat.

Vysoká rychlost zkrátí dobu cestování o více než 2/3

Vlak se bude prohánět po čínské vysokorychlostní trati rychlostí až 350 km/h, která ve většině úseků nebude klesat. To zkrátí dobu cestování z Pekingu do Zhangjiakuou ze tří a více hodin na pouhých 50 minut, což umožní mnoha obyvatelům provincie Che-pej dojíždět za prací do hlavního města. Velký význam bude mít výrazné urychlení dopravy také při zimních olympijských hrách v roce 2022, což byl jeden z důvodů zbudování vysokorychlostní trati.

Mohlo by vás zajímat: Čínská lidová republika, spící drak přerostl ve světovou velmoc

Mimořádně inteligentní, přizpůsobí se současné dopravě

Spolu s autonomním myšlením se stává vlak v podstatě géniem, který dokáže reagovat na dopravní situaci a na základě složitých propočtů přizpůsobit jízdu tak, aby jel vždy podle jízdního řádu. Teoreticky by se tak neměl nikdy zpozdit, a stejně tak by neměl nikdy přijet příliš brzo, aby neblokoval trať jiným vlakům.

Čína - rychlý vlak, 350 km v hodině

Vlak bude autonomní, přesto v něm strojvedoucí bude

Ačkoliv je autonomní „myšlení“ vlaku jednou z největších výhod, bude v něm jezdit i strojvedoucí pro případ, že by snad nastaly nějaké komplikace. Obsluha bude ve vlaku z bezpečnostních důvodů přítomna ještě dalších 10 let, a poté se na základě výsledků uvidí, jestli může vlak jezdit zcela samostatně – tedy s „dozorem“ z dálky – nebo jestli bude i nadále potřeba asistence člověka.

Mohlo by vás zajímat: Cenzura …jak v Číně obchází zákony, aby se spojili se světem?

Čínští inženýři věnovali spoustu času a úsilí, aby vytvořili vysokorychlostní vlaky s autonomním myšlením, a slibují si od nich opravdu hodně. Během následujících chce čínská vláda zavést více takových vlaků, pro něž už jsou tratě téměř zbudovány. Když pomineme ušetřený čas a genialitu vlaku, musí být samotná projížďka rychlostí 350 km/h opravdu zážitek.


Co si ještě přečíst? Pravidelně pro vás připravujeme magazín o Asii