Rodiny obětí nehody trajektů v Hong Kongu stále čekají na spravedlnost. Veřejnosti napsali otevřený dopis

Zdroj obrázku: Pxhere.com

V roce 2012 se u hongkongského ostrovu Lamma srazily dva trajekty. Při neštěstí se jedna z lodí potopila, tragická nehoda však také stála 39 lidských životů. Příbuzní obětí námořního neštěstí si stěžují, že ani osm let po celé události není vyšetřování u konce a viníci doposud nebyli potrestání. Podle hongkongského práva navíc nelze obětem neštěstí vystavit úmrtní listy, dokud policie případ neuzavře. Právě to vadí příbuzným nejvíce.

Otevřený dopis

Ve středu 30. září, den před osmým výročím tragédie, proto zaslali pozůstalí 17 obětí hongkongské vládě otevřený dopis. V něm vládním představitelům připomínají slib, že veškeré podrobnosti o střetu trajektů i následném zásahu pobřežní stráže budou bez jakýchkoli cenzurních zásahů publikovány. A to i v případě, že zprávy prokáží pochybení či podcenění situace ze strany důstojníků pobřežní stráže a dalších správních orgánů.

Jeden z kapitánů je ve vězení

Celá záležitost budí rozpaky i proto, že jeden z kapitánů už byl za nehodu odsouzen. Lai Sai-ming, který velel lodi Sea Smooth, si ve vězení odpykává osmiletý trest za zabití 39 osob a ohrožování ostatních plavidel na moři. Chow Chi-wai, kapitán potopené lodi Lamma IV, byl obvinění ze zabití zproštěn, soud ho přesto poslal za mříže. Tam strávil celkem devět měsíců, trest byl uložen za ohrožování ostatních plavidel.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Neuzavřená zpráva vládní komise

Podle vládní komise, která neštěstí vyšetřovala, došlo k „závažným systémovým chybám“, jejichž přímým důsledkem byl vysoký počet obětí. Komise se také zmínila o „sérii chyb“, které loď Lamma IV provázely od úplného vzniku. Loď se měla rychle potopit mimo jiné vinou špatných konstrukčních řešení a nedostatečné údržby.

Komise mimo jiné uvedla, že sedadla na palubě Lodi Lamma IV byla špatně upevněná, a tak se při nárazu většina z nich uvolnila. Pasažéři, kteří před nimi stáli, tak byli letícími sedadly sraženi na záď lodi, kde někteří z nich přepadli přes zábradlí. Kromě toho nebylo na lodi dostatek záchranných vest, dětské záchranné vesty chyběly úplně. Ze zprávy vládní komise však nevyplynuly žádné důsledky ani pro provozovatele lodi, ani pro jejího výrobce.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Nehoda z roku 2012 samozřejmě není jedinou, která se v hongkongských vodách přihodila. V minulosti stály lidské životy například:

  • Srážka lodí Yao Hai a Neftegaz 67 z roku 2008
  • Požár lodi New Orient Princess v roce 1993
  • Požár lodi Seawise University v roce 1972